Derfor er det godt at have en løbemakker

Running with friend

Løbetræning er en populær motionsform, og der er da også et væld af fordele ved løbetræningen. Du får en god kondition, kan tabe dig, mindske risikoen for sygdomme, og du kommer i bedre humør! Løb er også oplagt til at forbedre eller pleje dine sociale relationer, da løbetræning er oplagt til at have en løbemakker. En løbemakker virker også motiverende og gør løbeturen lidt sjovere.

Allier dig med en løbeven

Synes du, det er lidt ensomt og måske kedeligt at løbe, så er det bare med at komme i gang med at finde en løbemakker! Spørg et par af dine venner, kolleger eller nogle af dine familiemedlemmer om de ikke kunne tænke sig at løbe et par ugentlige ture sammen med dig. At have en fast løbeven motiverer, og du får også noget socialt ud af løbeturen. Det er svært at droppe løbetræningen, når din løbemakker regner med og allerede står og venter på dig. Inden løbeturen kan I også strække ud sammen og opvarme sammen, ligesom I efter løbeturen kan få en god hyggesnak, mens I strækker ud igen. Løber du sammen med en anden, kan I også konkurrere og udfordre jer selv, som gør løbetræningen lidt sjovere og mere varieret. Kender du ikke umiddelbart nogen, som du kan lave en løbeaftale med, kan du melde dig ind i et fitnesscenter. Her er der gode muligheder for at finde en anden, der løbetræner, og som du kan lave motiverede motionsaftaler med. Du kan også undersøge, om dit lokalområde har en løbeklub, hvor I løber sammen.

Masser af frisk luft

Når du løbetræner, kommer du ud og ser en masse af nærområdet. Især hvis du har mulighed for at lægge en rute ud af byen, så du får set noget natur. En frisk tur ud i naturen virker helende på dit sind og din krop. Alene bare det at komme ud i naturen og få masser af frisk luft har en positiv effekt på din krop. Du vil også kunne slappe af med god samvittighed, når du kommer hjem fra din løbetur, da din krop automatisk har brug for restitution. Din løbemakker kender måske andre ruter, end de ruter du selv plejer løbe på, og I kan på den måde skiftes til at arrangere løberuten fra gang til gang, så ruten hver gang er anderledes, og det hele bliver lidt mindre ensformigt.

Bliv glad af at løbe

Løbetræning udløser, ligesom andre former for motion, dopamin i hjernen, som er kroppens eget belønningsmiddel. Du vil på den måde helt automatisk få en følelse af glæde, efter du har løbet en tur. Du vil derfor hurtigt opleve at blive ”bidt” af at løbetræne. Og det er ikke den eneste grund til hvorfor du hurtigt vil blive bidt af at løbe – løbetræning er nemlig en af de træningsmetoder, hvor du hurtigst vil kunne mærke en tydelig forbedring på din kondition, og du vil hurtigt opleve, at du kan løbe længere og længere uden at blive lige så forpustet. Og så kræver det heller ikke særlig meget at komme i gang med løbetræning – som minimum et par gode løbesko, og så er du i gang.

Leave us a Message