Derfor skal du huske at restituere efter træning

restituere

Uanset hvilken type motion du dyrker, skal du huske at restituere. Men hvad er restitution egentlig, og hvorfor er det så vigtigt? Når du træner, ødelægger du en masse muskelfibre, som din krop skal have tid til at reparere, så du kan blive styrket og forbedre din krop – og restituerer du ikke, vil du miste muskelmasse samt risikere, at du bliver syg. Vi giver dig i denne artikel svar på alt det, du behøver at vide om restitution.

Hvad er restitution, og hvad gør restitution

Restitution er at give din krop hvile. Når din krop restituerer, sunder den sig og kommer til kræfter igen, så den kan yde maksimalt til næste træning igen. Faktisk er det først, efter du har restitueret, at din krop er blevet stærkere, og ikke mens du træner, som mange fejlagtigt tror. Mens du træner, nedbryder du nemlig kroppen, og under restitutionen opbygger din krop muskelmasse og bliver stærkere. Det er en af de helt basale årsager til, at du ikke skal undervurdere restitutionsfasen! Når du husker at restituere, vil du også opleve at du bliver forbedret fra gang til gang. Når du derimod ikke restituerer, vil din krop ikke kunne genopbygge sig selv, efter du har trænet, og du vil miste muskelmasse og styrke. Når du træner, ødelægger du nemlig en masse muskelfibre, som din krop skal have tid til at reparere. Giver du aldrig din krop tid til at restituere, vil du på længere sigt ende med at blive syg, og din form og kondition vil blive dårligere – selvom du måske træner meget.

Sådan restituerer du

Du restituerer bedst ved at slutte hver træning af med noget let bevægelse. Det gør nemlig, at blodet skyller affaldsstofferne væk fra det væv, du lige har brugt. Det gør du for eksempel ved at gå, indtil du ikke er forpustet mere. At tage et bad, hvor du skifter mellem 10 sekunder varmt vand og 10 sekunder koldt vand kan gøre det samme og også hjælpe restitutionsprocessen lidt på vej. Der er også diverse fødevarer, der kan hjælpe dig med restituere. Det anbefales, at du spiser 0,25 gram protein og 0,5 – 1 gram kulhydrat pr. kilo af din kropsvægt, kort tid efter du har trænet. Det giver din krop næring og energi til at restituere. Et glas mælk efter hver træning skulle også være mere gavnligt end vand og energidrikke. Din krop restituerer også, mens du sover – og en morfar i løbet af dagen hjælper også på din restitution.

Et par huskeregler

Som regel skal du vente med at træne igen, til du ikke er øm længere. Så så længe din krop er øm, så længe skal du restituere. En anden måde at holde øje med, om du restituerer nok, er ved at tjekke din træningsfremgang. Hvis du på længere sigt ikke ser nogen forbedringer i din træning, kan det være et tegn på, at du ikke restituerer nok – hvis du derimod kan se fremgang, og du også føler dig fuld af energi, restituerer du sandsynligvis, som du skal.

Leave us a Message