Så mange fordele er der ved at løbe en tur

Man running

Løbetræning er den mest populære form for motion – og med god grund! Der er rigtige mange fordele ved løbetræning. Det kræver ikke noget at løbe en tur. Alle kan finde ud af det, og alle kan gøre det. Løbetræning giver dig en god kondition, og du får bedre kredsløb af det, som nedsætter din risiko for hjerte- og karsygdomme. Vil du gerne tabe dig, er løbetræning også en god metode.

Det rigtige udstyr

Løbetræning kræver ikke meget, men et par gode løbesko skal du dog ud at investere i. Pengene er dog godt givet ud, da et par gode løbesko mindsker risikoen for skader i knæ og ben, da de absorberer en stor del af de stød, der kommer, når din fod lander på hård asfalt. Et par gode løbesko vil også give dig bedre acceleration, da de indeholder luftpuder i hælen. Løbetøj er også godt at investere i, men har du allerede noget træningstøj liggende, kan dette også sagtens bruges – det bedste løbetøj er dog noget med god ventilation, så din hud kan ånde, og du kan komme af med sveden. Alt efter hvor seriøst du går op i din løbetræning, kan du også investere i mobiltaske til armen, løbehandsker og -hue, løbecomputer og en vandflaske, der er nem at løbe med. Løber du i de mørke timer, bør du dog kraftigt overveje at investere i en refleksvest eller en anden form for refleks, der gør dig synlig.

Start ud med kortere løbeture

Er du ikke vant til at dyrke motion, er det bedst at lægge ud med små løbeture. På den måde undgår du at overbelaste kroppen fysisk, som man meget let kan komme til, når man endelig har besluttet sig for at komme i gang med at løbetræning og er ivrig efter at komme i gang. Det er selvfølgelig positivt, at du har besluttet dig for at komme i gang med at løbetræne, men overbelaster du dine ben eller knæ, er du tvunget til at holde dig i ro, og den gode intention får på denne måde den modsatte effekt. Du gør altså din krop en bjørnetjeneste ved at starte alt for hårdt ud, og du skal ikke undervurdere, hvor vigtigt det er at restituere. Når først du har accepteret, at det er ok – og en nødvendighed – at du starter langsomt op, vil du også opleve, at det kan være nemmere at overskue. Når du så har vænnet dig til at løbe, kan du gradvist øge intensiteten af løbeturene.

Mærk forbedringen lynhurtigt

En anden stor fordel ved løbetræning er, at du hurtigt vil kunne mærke, at du forbedrer din kondition, og ikke bliver lige så forpustet længere, som du gjorde på den første tur. Det virker motiverede at kunne mærke en forbedring så hurtigt, og du vil hurtigt få lyst til at løbe mere og begynde at sætte mål for dig selv. Du kan faktisk også forebygge stress med løbetræning, da du aktiverer hjernens eget belønningscenter, når du løber, så du får en følelse af lykke i både krop og sind efter en frisk løbetur.

Leave us a Message