Sådan får du mere motion i hverdagen

Walk and talk

Føler du nogle gange, at det kan være svært at få motion ind i en travl hverdag? Så læs med her og få gode råd til, hvordan du nemt får lidt mere motion ind i hverdagen. Lidt har nemlig også ret, når det kommer til motion.

Udnyt transporttiden

Vi bruger alle tid på transport i løbet af en dag. Nogle har lang afstand til arbejdet, mens andre har bopæl tæt på arbejdspladsen. Men selv hvis du har kort afstand til arbejde, har du højst sandsynligt transporttid til andre af dagens aktiviteter og gøremål. Når nu du alligevel bruger tid på transport, hvorfor så ikke få motion samtidig? Hvis du tager cyklen frem for bussen, får du både god motion og frisk luft inden og efter arbejde. Du vil opleve at føle dig mere frisk, når du kommer på arbejde og kommer hjem, når du cykler frem for at tage bus. Samtidig tager det sjældent længere tid at cykle, end det gør at tage bussen. Hvis du har lang afstand til arbejde eller andre aktiviteter, kan du vælge at stå af bussen lidt før, end hvor du egentlig skal af. På den måde får du stadig rørt dig med en frisk gåtur.

Tag trapperne

En nem måde at få lidt ekstra motion på er ved at tage trapperne. Du tænker sikkert ikke over det, når du stiger på rulletrappen i stormagasinet eller på banegården, eller når du tager elevatoren på hotellet eller op til din ven på fjerde sal. Disse er imidlertid oplagte muligheder for motion – det er endda ofte hurtigere. Dette kan være værd at tænke over, når du har muligheden for at tage trapperne i stedet.

Kom op af stolen

Hvis du som rigtig mange mennesker har et arbejde, hvor du størstedelen af din arbejdsdag sidder ned, så er det en god ide at komme op at stå. Kroppen har ikke godt af at blive låst fast i en helt ensformig stilling. Et hæve/sænkebord er en rigtig god løsning, der kan få dig op at stå. Med et hæve/sænkebord kan du skifte dine arbejdsstillinger og på den måde få bevæget kroppen mere, end hvis du blot sidder stille hele dagen.

Walk ‘n talk

Der er flere tidspunkter i løbet af din arbejdsdag, hvor du med fordel kan have en samtale, imens du går. Hvis du har et møde over telefonen, kan du med fordel gå rundt og tale. Det samme gælder derhjemme, hvor du også kan have lange samtaler med familie og venner. Udnyt tiden – du vil opleve, at du slet ikke tænker over, at du går rundt. Hvis du skal have en samtale med en kollega, kan i ligeledes tage samtalen over en gåtur. Hvis du skal tage noter til et telefonmøde eller en samtale, kan du med fordel stå ved dit hæve/sænkebord – det er stadig bedre end at sidde ned.

Op med pulsen

Hvis du følger det gode råd om at cykle i hverdagen, så kan du med fordel vælge at speede lidt op på din cykel en gang imellem. Hvis du et par gange om ugen sætter farten op på cykelturen, så får du let pulsen op. Du kan med fordel gøre det på turen hjem fra arbejde eller andre af dagligdagens aktiviteter, så du undgår at komme svedig frem.

Leave us a Message