Yogaens mange fordele

Yoga

Yoga er en ældgammel tradition, som især inden for det seneste årti er blevet yderst populært herhjemme – og med god grund. Yoga afhjælper stress, giver fornyet energi i hverdagen, så du får et mentalt overskud, ligesom det styrker din smidighed. Den øgede smidighed kan være fordelagtig, hvis du dyrker andre former for motion og sport ved siden af yogaen, da du mindsker risikoen for sportsskader. Læs mere om yogaens mange fordele her.

Yoga virker afstressende på krop og sind

Yogaens ypperste formål er at skabe balance mellem krop og sind, som opnås gennem udførslen af en række fysiske øvelser, samtidig med at der er fokus på åndedrættet. Yoga har på den måde en meditativ virkning på krop og sind. Yoga er nemlig ikke kun udstrækningsøvelser – yoga er også en måde, hvor du træner dit åndedræt på, og ved at trække vejret på en bestemt måde bliver du afslappet og fyldt med ny energi. Mange vælger at dyrke yoga om morgenen for at blive klar til en ny dag, mens mange andre vælger at dyrke yoga efter en lang arbejdsdag for at få fornyet energi.

God træning for musklerne

I starten, når du begynder at dyrke yoga, vil du højst sandsynligt opleve, at flere af yogastillingerne er lidt besværlige, og du vil kunne mærke, at musklerne arbejder. Efter lidt tid vil du dog hurtigt kunne mærke en forskel, og din krop vil være blevet mærkbart mere smidig. Dyrker du andre motionsformer ved siden af yogaen, vil din øgede smidighed også blive en fordel der. Jo mere smidig du er, jo mere reducerer du risikoen for skader.

Kom godt gennem stressende perioder

Når du først har lært, hvordan du dyrker yoga på den korrekte måde, kan du nemt udøve yoga selv. For eksempel hvis du går gennem en stressende periode, er det nemt at dyrke yoga hjemme i stuen og på den måde komme bedre gennem den stressende periode. Yoga kræver ikke nødvendigvis meget plads – der findes mange forskellige yogastillinger, hvor nogle kræver mere plads end andre. Har du ikke så meget plads, kan du sagtens finde en række stillinger, som ikke kræver meget plads. Du kan med fordel købe dig en yogamåtte, som er behagelig at sidde på. Yogamåtter koster ikke alverden. En cd med afslappende musik er også en god ide at anskaffe sig for at kunne komme helt ned i gear og få mest muligt ud af yogaen.

Styrk dit immunforsvar

En nyere undersøgelse har vist, at yoga faktisk har en positiv indvirkning på immunforsvaret. Undersøgelsen viste, at de testpersoner, der et par dage om ugen lavede åndedræts- og yogaøvelser oplevede et forandret celleniveau, som styrkede immunforsvaret. Har du fået lyst til at komme i gang med yoga, er der i de fleste fitnesscentre yogalektioner, ligesom der også findes flere private yogaundervisere, som gør, at du ikke behøver melde dig ind i et fitnesscenter, hvis du ved med dig selv, at du ikke vil gøre brug af andre træningslektioner. Du kan også selv kan gå i gang hjemme i stuen. Sørg blot for at have undersøgt og researchet ordentligt, inden du går i gang – det kræver megen øvelse at lære sig selv yoga, og gør du det ikke korrekt, kan du i værste fald overanstrenge dine muskler.

Leave us a Message